اخبار و مقالات

تشکیل صندوق ملی زعفران/ انحصار در بازار زعفران شکسته شد
تاریخ انتشار : 1395/5/16 ساعت 09:38:59
تشکیل صندوق ملی زعفران/ انحصار در بازار زعفران شکسته شد





















تشکیل صندوق ملی زعفران/ انحصار در بازار زعفران شکسته شد
تاریخ: 1395/05/15
شماره: 7271
بازدید: 11
تولیدکنندگان زعفران نامه تقاضای تشکیل صندوق ملی حمایت از زعفران را با اختصاص حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال آورده اولیه به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کردند.
 
مدیرعامل شرکت‌ های تعاونی کشاورزی زرشک‌ کاران، باغداران و زعفران‌کاران خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: تقاضای تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه زعفران با هدف خاتمه دادن به جولان دلالان به دفتر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شد.

محمدحسین آذری‌نصرآبادی افزود: کشاورزان زعفران‌کار فاقد بنیه مالی لازم برای تشکیل صندوق هستند و نیازمند کمک دولت برای آورده صندوق توسعه بودند؛ لذا در نامه‌ای که به معاون رئیس جمهوری نوشته شد، درخواست اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال داده شد.

آذری‌نصر‌آبادی ادامه داد: رونوشت ضرورت تشکیل صندوق ملی توسعه زعفران به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور نیز ارسال شده است.

انحصار زعفران شکسته شود

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزی زرشک‌کاران، باغداران و زعفران‌کاران خراسان جنوبی تصریح کرد: بازار زعفران کشور در انحصار دو تا سه نفر از افراد شناخته‌شده است و همه نوسانات قیمت که منجر به حباب‌سازی در تجارت زعفران می‌شود با هدایت این افراد صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: با وجود افزایش دامنه قیمت طی سال‌های اخیر، کشاورزان زعفران ورشکسته‌تر از قبل بوده و انتفاعی از افزایش قیمت‌ها نداشته‌اند.

آذری‌نصرآبادی تأکید کرد: انحصار بازار زعفران و نفوذ دلال‌ها و واسطه‌ها باید شکسته شود تا زعفران به‌عنوان یک مزیت اقتصادی شناخته و تولید آن به‌عنوان یک شغل با درآمد متعادل توسط کشاورزان دنبال شود.

تولید ۵۷ تن زعفران در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزی زرشک‌کاران، باغداران و زعفران‌کاران خراسان جنوبی اظهار داشت: تولید زعفران در خراسان جنوبی حدود ۵۷ تن پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین گفت: خراسان جنوبی نخستین تولیدکننده کمی زعفران و بزرگ‌ ترین تولیدکننده کیفی این طلای سرخ کشور است.

 
منبع خبر: پایگاه خبری اقتصاد غذا فودپرس